Morotskaka

Receptet kommer ursprungligen från Leilas bok A piece of cake, men jag har ändrat på lite småsaker.

Ingredienser
3st ägg
3dl strösocker
3dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3tsk bakpulver
2tsk mald kanel
1tsk mald kardemumma
0,5tsk mald torkad ingefära
salt
1,5dl solrosolja (går bra med raps eller liknande)
4,5 dl rårivna morötter

Frosting
60g mjukt smör
2dl florsocker
175-200g färskost, typ philadelphiaost
skal och lite saft av en lime. Tvätta limen ordentligen om den inte är ekologisk.

Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda alla torra ingredienser och vänd/sikta ned i äggsmeten
Tillsätt olja och morötter.
Häll i smörad och bröad form, ca 25x35cm
Grädda i 160C ca 55min. Kakan ska inte vara kladdig, jag gör ofta misstaget att jag tar ut den för tidigt
Blanda alla ingredienser till frostingen och bred över när kakan svalnat.
"spåren" i frostingen gör jag genom att dra försiktigt med en gaffel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0